Մշակույթ

Պատմության գանձերը. Ք․ա․ 23-րդ դարի արծաթե գավաթը՝ հասարակության դասակարգման, նյութական և հոգևոր մշակույթի բացահայտման աղբյուր

5 րոպեի ընթերցում

Պատմության գանձերը. Ք․ա․ 23-րդ դարի արծաթե գավաթը՝ հասարակության դասակարգման, նյութական և հոգևոր մշակույթի բացահայտման աղբյուր

ԵՐԵՎԱՆ, 19 ՀՈՒՆԻՍԻ, ԱՐՄԵՆՊՐԵՍ: Ք․ա․ 23-րդ դարին թվագրվող արծաթե գավաթը բացառիկ նմուշ է, որը կարևոր տեղեկություն է հայտնում ժամանակաշրջանի հասարակության սոցիալական դասակարգման, նյութական և հոգևոր մշակույթի մասին։  Գավաթը հայտնաբերվել է 1987 թվականին՝ Քարաշամբի դամբարանադաշտից:  

«Արմենպրես»-ի հետ զրույցում Հայաստանի պատմության թանգարանի հնագիտության և դրամագիտության բաժնի գիտաշխատող-ֆոնդապահ Արմինե Զոհրաբյանը  նշեց, որ 1987 թվականի աշնանը Հնագիտության ինստիտուտի և «Էրեբունի» թանգարանի արշավախմբի կողմից Քարաշամբի դամբարանադաշտի հյուսիսային ծայրամասում պեղվել է միջինբրոնզեդարյան մեծ հիմնահողային դամբարան։ Ի թիվս այլ բարձրարժեք գեղագիտական իրերի, դամբարանից գտնվել է նաև հնագույն տորևտիկայի գլուխգործոց համարվող արծաթյա գավաթը։

«Գավաթը թվագրվում է Ք. ա. 23-րդ դարով  և այն կարևոր տեղեկություն է պարունակում ժամանակաշրջանի հասարակության սոցիալական դասակարգման, նյութական և հոգևոր մշակույթի մասին։  Այն վերջին տասնամյակների հայ հնագիտության ամենանշանավոր և ամենաշատ տեղեկատվություն պարունակող գտածոն է: Նմուշը թվագրվում է մի ժամանակաշրջանի, որտեղ մենք գրի մասին չենք կարող խոսել, բայց գավաթի վրա պատկերներն այնպես են ներկայացված, որ հնարավոր է ստանալ  շարունակական պատմության ամբողջ պատկերը»,- ասաց Զոհրաբյանը:

OLD02073.JPG

Անդրադառնալով նմուշի կառուցվածքին՝ մասնագետը նշեց, որ գավաթի իրանը գլանաձև է՝ պատրաստված արծաթյա թիթեղից, դրվագման եղանակով։ Այն հարդարված է բազմաֆիգուր, սյուժետային ամբողջություն կազմող քանդակազարդ վեց ֆրիզներից։ 

Ըստ մասնագետի՝ առաջին ֆրիզի գլխավոր տեսարանը վարազի որսն է։ Վերջինիս ուսին խրված է որսորդի արձակած նետը։ Աջ ոտքին ծնկած որսորդը լարել է աղեղը կրկին նետահարելու համար։ Վիրավոր վարազի առջևից առյուծն է, ետևից՝ ընձառյուծը։ Սրանց հետևում են մեկընդմեջ շարք կազմած առյուծները և ընձառյուծները։ Որսորդի հետևում կանգնած է շունը՝ վզին թոկ կապած 

«Երկրորդ ֆրիզի վրա ներկայացված են սյուժետային երեք տեսարան՝ ծիսական արարողություն, զինված ընդհարում և պարտված հակառակորդի գերեվարություն։ Առաջին տեսարանի գլխավոր գործող անձը գահին բազմած թագավորն է։ Նրա դիմաց զոհասեղաններ են՝ վրան ծիսական անոթներ և արարողությանը սպասարկող քրմեր։ Քրմերը դեպի զոհասեղանն են բերում արու եղջերուին, որի փորի տակ պատկերված կիսալուսինը ընդգծում է նրան՝ որպես զոհաբերողի: 

Ծիսական այս արարողությունը լրացնում են «թագավորի» թիկունքին հովհարներ պահած երկու ծառա և քնարահար նվագածուն։ Արարողության նպատակն էր հաղթանակ հայցել հակառակորդի դեմ կռվում, որը ներկայացված է նիզակավորների և սուսերակիրների մարտի պատկերներում։ Երկրորդ սյուժեն նիզակակիրների հաղթական երթի տեսարանն է։ Նրանց առջևից քայլում է զինաթափված գերին»,- ասաց Հայաստանի պատմության թանգարանի հնագիտության և դրամագիտության բաժնի գիտաշխատող-ֆոնդապահը։ 

Մասնագետն ընդգծեց՝ երրորդ ֆրիզի կենտրոնական անձը նույնպես թագավորն է՝ բազմած գահին, ձեռքին սակր։ Գլխավերևում արև խորհրդանշող սկավառակը ընդգծում է նրա աստվածային ծագումը։ Նրա առջևում ռազմավարի և թշնամու գլխատված գլուխների պատկերն է։ Ձախից պարտված թագավորի զինաթափման, աջից՝ նրան ուղղված հարվածի տեսարանն է. «Ապա պատկերված է հանդերձյալ աշխարհ ուղևորվող գլխատված թշնամիների շարքը։ Անդրշիրիմյան աշխարհը սահմանազատված է առասպելական Անզուդի ալեգորիկ պատկերով։ Ֆանտաստիկ այս էակը հին շումերա-աքադական առասպելաբանության մեջ առնչվում էր պատերազմի և անդրշիրիմյան աշխարհի հետ։ Ալեգորիկ երկրորդ պատկերը ներկայացնում է այծին հոշոտող առյուծին՝ իբրև հաղթանակի և հզորության խորհրդանիշ: Չորրորդ ֆիրզին պատկերված է իրար հետևից դեպի ձախ ընթացող առյուծների և ընձառյուծների շարք։ 

Ամբողջացնելով գավաթից ստացվող ահռելի տեղեկատվությունը՝ մասնագետը նշեց, որ վերջին հինգերորդ ֆրիզը՝ սրածայր ծաղկաթերթիկներից կազմված վարդյակ է։ Գավաթի ոտքը բոլորող վեցերորդ ֆրիզի վրա պատկերված է միայնակ առյուծ և նրա հետևում՝ առյուծների և ընձառյուծների հաճախակի կրկնվող պատկերներ, որոնք կապված են հնդեվրոպական առասպելաբանության հնագույն սիմվոլիկայի հետ, ըստ որի՝ առյուծը և ընձառյուծը հանդես էին գալիս իբրև թագավորի կրկնապատկեր խորհրդանիշեր։ 

Հեղ. Գայանե Գաբոյան

Լուսանկարիչ՝ Հայկ Հարությունյան

Օպերատորներ՝Հովհաննես Մկրտչյան, Հայկ Բարսեղյան

 

«Սփյուռքի երիտասարդ դեսպան» ծրագիրը մեծապես կարևորվել է նաև հնդկահայ համայնքի կողմից

Սփյուռք

«Սփյուռքի երիտասարդ դեսպան» ծրագիրը մեծապես կարևորվել է նաև հնդկահայ համայնքի կողմից

Աղիքային վարակներից խուսափելու համար մասնագետները հորդորում են խստորեն ապահովել սննդի պահպանման կանոնները

Հայաստան

Աղիքային վարակներից խուսափելու համար մասնագետները հորդորում են խստորեն ապահովել սննդի պահպանման կանոնները

Բնակարանների առուվաճառքի գործարքներն ավելացել են. անշարժ գույքի գործակալությունը երկրորդային շուկայում պասիվություն է նկատում

Տնտեսություն

Բնակարանների առուվաճառքի գործարքներն ավելացել են. անշարժ գույքի գործակալությունը երկրորդային շուկայում պասիվություն է նկատում

«Խաղաղության խաչմերուկ»-ը տարածաշրջանում խաղաղության հասնելու Հայաստանի հանձնառության արտացոլումն է. Կանադայի դեսպանի հարցազրույցը

Քաղաքականություն

«Խաղաղության խաչմերուկ»-ը տարածաշրջանում խաղաղության հասնելու Հայաստանի հանձնառության արտացոլումն է. Կանադայի դեսպանի հարցազրույցը

Հայաստանի բասկետբոլի կանանց թիմը զիջեց Ալբանիային

Սպորտ

Հայաստանի բասկետբոլի կանանց թիմը զիջեց Ալբանիային

Էրեբունիում ավելի քան 260 ավտոտնակների ու ցանկապատված տարածքների փոխարեն կլինեն հանգստի հարմարավետ գոտիներ

Երևան

Էրեբունիում ավելի քան 260 ավտոտնակների ու ցանկապատված տարածքների փոխարեն կլինեն հանգստի հարմարավետ գոտիներ

Հայտնաբերվել է Աղավնավանք գյուղի անտառում կորած քաղաքացու դին

Պատահար

Հայտնաբերվել է Աղավնավանք գյուղի անտառում կորած քաղաքացու դին

ՀՀ ՄԻՊ-ը կազմակերպել է Խոշտանգումների զոհերի աջակցության օրվան նվիրված վերապատրաստման դասընթաց

Իրավունք

ՀՀ ՄԻՊ-ը կազմակերպել է Խոշտանգումների զոհերի աջակցության օրվան նվիրված վերապատրաստման դասընթաց

Աննա Հակոբյանը մանկատան երկու սաների հետ մեկնում է ծով՝ իրականացնելու երեխաների երազանքը

Վարչապետ

Աննա Հակոբյանը մանկատան երկու սաների հետ մեկնում է ծով՝ իրականացնելու երեխաների երազանքը

Լոռու մարզպետն Ալավերդու  համայնքապետի ուղեկցությամբ այցելել է  Սանահին կայարան թաղամաս

Մարզեր

Լոռու մարզպետն Ալավերդու  համայնքապետի ուղեկցությամբ այցելել է  Սանահին կայարան թաղամաս

Աննա Վարդապետյանն ու Մաուրիցիո Բլոկը քննարկել են ՀՀ և Իտալիայի դատախազությունների միջև համագործակցության ընդլայնման հարցեր

Իրավունք

Աննա Վարդապետյանն ու Մաուրիցիո Բլոկը քննարկել են ՀՀ և Իտալիայի դատախազությունների միջև համագործակցության ընդլայնման հարցեր

AREMNPRESS

Հայաստան, Երևան, 0002, Մարտիրոս Սարյան 22

+374 11 539818

contact@armenpress.am

fbtelegramyoutubexinstagramtiktokspotify

Ցանկացած նյութի ամբողջական կամ մասնակի վերարտադրման համար անհրաժեշտ է «Արմենպրես» լրատվական գործակալության գրավոր թույլտվությունը

© 2024 ARMENPRESS

Ստեղծվել է՝ MATEMAT-ում