«Ականատեսը». Երանի, որ չեք տեսել. Եպրաքսի Գևորգյանը` գաղթի ու ամերիկյան որբանոցում անցկացրած տարիների մասին

7 րոպեի ընթերցում

ԱՐՄԱՎԻՐ, 4 ԴԵԿՏԵՄԲԵՐԻ, ԱՐՄԵՆՊՐԵՍ:«Արմենպրես» լրատվական գործակալության Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին ընդառաջ իրականացվող «Ականատեսը» հատուկ նախագիծը շարունակվում է ընթերցողին ներկայացնել 1915 թ. ոճրագործության ականատես-վերապրողների հուշերը:

Արմավիրի մարզի Արմավիր քաղաքի բնակիչ, 1914 թ. Կարսում ծնված Եպրաքսի Գևորգյանը մեկն է այն հազարավորներից, ում համար ցեղասպանությունն անմիջականորեն ասոցացվում է մանկատանն անցկացրած երկար ու ձիգ, բայց իր գնահատմամբ նաև մարդկային ջերմությամբ լեցուն տարիների հետ:

«Ես ծնվել եմ Կարսի շրջանի Լալոյի Մավրակ գյուղում: Չորս հորեղբայր ունեի, պապ, տատ: Ամեն ինչ ունեինք: Կով ունեինք, ոչխար, հողամաս, բալա ջան, ամեն ինչ էլ կար..»,- տան բակում նստած այսպես է վերհուշը սկսում պատմության հերոսուհին:

Կարսից նա գաղթել է Աշտարակ, ապա Եղվարդ, հետո Ալեքսանդրապոլ (ներկայում` Գյումրի), որտեղից էլ ճակատագրի բերմամբ հայտնվել է ամերիկյան մանկատանը: Հատուկ ոգևորությամբ է հիշատակում հեղափոխական, պետական գործիչԱսքանազ Մռավյանի դրական վերաբերմունքըկոտորածներից մազապուրծ եղածների հանդեպ:«Թուրքի, պատերազմի մասին խոսելիս իմ աչքերը լցվում են..: Երանի, որ չեք տեսել»,- շուտով 100-ը բոլորել պատրասվող ականատեսը:«Պապիկիս, հորս սպանեցին: Մեզ ասում էին պահ մտեք քարափներում, որ բան չլինի: Քեռիս ինձ տարավ մանկատուն`ամերիկական մանկատուն», -հստակեցնում է զրուցակիցը:Նա հիշում է` ամերիկացիները շատ լավ էին իրենց խնամում: Կերակրում էին, հագցնում, շաբաթը երեք անգամ էլ տանում բաղնիք:

«Հովհաննես Շիրազի, Թադևոս Կարապետյանի հետ մի դասարանից էինք: Շատ լավ էին մեզ պահում նաև ուսումով»,- ասում է ականատեսը` վարժ մեջբերելով նաև մանկատան տարիներից իրեն որպես հուշ մնացած խոսեր և արտահայտություններ:

Պատմական ակնարկ

Մերձավոր Արեւելքի ամերիկյան նպաստամատույց կոմիտեն Ալեքսանդրապոլում բացվել է 1915 թ. նոյեմբերի 20-ին «Երիտասարդական միության» կողմից: Այնհայ կարիքավորներին օգնելու համար դրամահավաք էր անցկացնում:Կոմիտեի ջանքերով նորաստեղծ առաջին որբանոցը կոչվեց «Միացյալ ընկերությունների առաջին որբանոց», որտեղ ապրում էր 5-13 տարեկան 30 երեխա: 1916 թ. ապրիլի 25-ին բացվել է «Միացյալ ընկերությունների երկրորդ որբանոցը»` 62 որբերով:1919թ. Նպաստամատույց կոմիտեի ջանքերով Ալեքսանդրապոլի փողոցներից հավաքում էին թափառաշրջիկ հայ որբերին, որոնց բժշկական զննման ենթարկելուց հետո տեղավորում էին կամ հիվանդանոցներում, կամ որբանոցներում: Կովկասի որբանոցներում երեխաները օրական երեք անգամ սնունդ էին ստանում, այն դեպքում, երբ նրանց թիվը շուրջ 25 հազարէր: Սա մարդկության պատմության մեջ երբևիցե գոյություն ունեցած ամենամեծ որբանոցն էր և կոչվում էր «Որբաքաղաք»: Երբ 1920թ. նոյեմբերին Հայաստանում հաստատվում են խորհրդային կարգեր, Մերձավոր Արևելքի Նպաստամատույց կոմիտեն, այնուամենայնիվ, ստանում է ազատ գործելու հնարավորություն, քանի որ այն զուտ մարդասիրական բնույթ կրող կազմակերպություն էր և որևէ քաղաքական նպատակ չէր հետապնդում:

Կոմիտեի ծավալած մարդասիրական օգնությամբ` որբանոցների ստեղծում, դպրոցների ու հիվանդանոցների բացում, սննդամթերքի, հագուստի ու դեղորայքի հայթայթում եւ այլն, իրական մահից փրկվեցին տասնյակ հազարավոր հայ երեխաներ: Կոմիտեի որբախնամ գործունեությունը կանոնակարգված բնույթ ստացավ Հայաստանի առաջին հանրապետության տարիներին եւ շարունակվեց նաեւ Հայաստանի խորհրդայնացումից հետո անգամ` մինչեւ 1929 թվականը:

Մանկատան տարիներից պատկերավոր հիշում է Լենինի հետ կապված պատմություններն ու նրա մասին բանաստեղծությունները.«Ընկեր Լենին, հանգիստ իջի գերեզման, բայց իմացի, որ նոր աշխարհը քո ուղով կգնա»:

Եվս մի քանի տարի մանկատանը անցկացնելուց հետո, երբ արդեն շուրջ 14-15 տարեկան էր, հետաքրքիր հանգամանքներում նրան գտնում է հորաքույրը, ում հետ բնակություն է հաստատում այժմյան Շիրակի մարզիԱնիպեմզագյուղում:Պատմության հերոսուհին հիշում է, որ ամուսնանում է լենինականցի Բալադ անունով երիտասարդի հետ դեկտեմբերի 29-ին, սակայն, ի տարբերություն ամուսնության օրվա, տարեթիվը ստույգ չի մտաբերում:Նրանք ունենում են ինը երեխա` հինգ տղա և չորս աղջիկ: Միայն չորսն են այժմ ողջ:

Ամուսնության հետ կապված հիշում է հետաքրքիր մի դրվագ: Ամուսնու համար թվաբանություն պարապելու համար ուսուցիչ են վարձում: Եպրաքսին, հետևելով դասին, տեսնում է, թե ինչպես ուսուցիչը չի կարողանում գտնել մի թվաբանական գործողության` կոտորակի լուծումը, մինչդեռ նա կարողանում է արագ լուծել խնդիրը:Կես կատակ-կես լուրջ նշում է, որ մանկատանը ստացած գիտելիքներն իրեն մշտապես օգնել են ամբողջ կյանքում:«Ամուսնուս մարդ դարձրի»,- կես կատակ-կես լուրջ շարունակում է պատմությունը:

Թուրքերի հանդեպ բացահայտ հակակրանք ունեցող տարեց կինը գտնում է, որ Հայոց ցեղասպանությունը մինչև այժմ չի ճանաչվել հենց աշխարհաքաղաքական «խառնակչությունների» պատճառով: «Հայն աշխատեց, թուրքը լծեց բեռները»,- ասում է Եպրաքսին` մեզ հետ զրույցը եզրափակելով մանկատան «Լուսին եկավ էն սարից» բանաստեղծությամբ: Նա, չնայած առողջական խնդիրներին, սիրում է դիտել հեռուստացույց, հետևել գյուղում և նրա սահմաններից դուրս կատարվող իրադարձություններին:

Լրատվական գործակալությունը Հայոց ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցին ընդառաջ 2013 թվականի ապրիլի 23-ի հանրության դատին հանձնեց «Ականատես»-ի առաջին պատմությունը: Նախագիծն ամփոփում է ականատես-վերապրողների արժեքավոր հուշերն ու պատմությունները:Ցեղասպանությունը վերապրած անձանց թիվը հանրապետության տարածքում ամենից շատը Արմավիրի մարզում է:

Պատրաստեցին Տաթևիկ Գրիգորյանը և Անահիտ Մինասյանը

Լուսանկարները` Արթուր Հարությունյանի

Հայերեն English Русский

Երևանի քաղաքապետարանը բանակցում է 18 մետրանոց 250 նոր ավտոբուս ձեռք բերելու շուրջ

Մեծ Բրիտանիան մեղմացում է արել Հայաստանի վերաբերյալ իր քաղաքացիների համար արվող հորդորներում. Միրզոյան

Մարդու իրավունքների պաշտպանի աշխատակազմում վերապատրաստման դասընթաց է անցկացվել

Հրանտ-Լեոն Ռանոսը պաշտոնապես տեղափոխվեց «Կայզերսլաուտերն»

Երվանդ Քոչարի թանգարանը շնորհակալագիր հանձնեց «Արմենպրես»-ին և այլ գործընկերների կառույցի կողքին լինելու համար

Հայաստան են ժամանել Հյուսիսային Եվրոպա-Բալթյան երկրներ համագործակցության ձևաչափի խորհրդարանների ղեկավարների գլխավորած պատվիրակությունները

Վարչապետը ներկայացրեց սահմանազատումը հյուսիսային հատվածից շարունակելու պատճառը

Հայաստանը՝ հին բաբելոնյան արձանագրություններից մեկում. բրիտանացի գիտնականը ներկայացրեց բացառիկ նմուշ

Մեր խնդիրն առաջին հերթին չվնասելն է. Փաշինյանը՝ գերիների վերադարձի համար ջանքերի մասին

Կայացել է Հայաստանի 4-րդ շրջանի Համընդհանուր պարբերական դիտարկման զեկույցի քննարկումը