«Խաղաղության խաչմերուկ» նախաձեռնությունը, տարածաշրջանի լոգիստիկ իրական ներուժը և առկա քաղաքական խոչընդոտները

13 րոպեի ընթերցում

Արամ Սաֆարյան

ԵՊՀ Ռուսաստանյան հետազոտությունների կենտրոնի տնօրեն,

Եվրասիական փորձագիտական ակումբի համակարգող

Մեր նախորդ հրապարակումներում ընթերցողներին խոսք էինք տվել վերլուծել Հայաստանի վարչապետի «Խաղաղության խաչմերուկ» նախաձեռնությունը, նկատի ունենալով քաղաքական և տնտեսական այն խոչընդոտները, որոնք առկա են այսօր: Դրան գումարվեց նաև Մոսկովյան VIII-րդ տնտեսական ֆորումի կազմկոմիտեից ստացած հրավերը, որով տողերիս հեղինակին խնդրել են այդ հարթակում վերլուծել մեր տարածաշրջանի տրանսպորտային-լոգիստիկ իրական ներուժը եվրասիական ինտեգրման կարիքների տեսանկյունից: Այսպիսով, ձեր ուշադրությանն ենք ներկայացնում մեր վերլուծականը, որը կընկնի ապրիլի սկզբին անցնելիք վերոհիշյալ համաժողովի համար գրվող ելույթի հիմքում:

Ե՞րբ Հայաստանով կանցնի Արևմուտք-Արևելք միջազգային տրանսպորտային միջանցքը

Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև խաղաղության բանակցությունների ամենադժվար կետերից մեկը Հայաստանի միջով Թուրքիան, Նախիջևանի ինքնավարությունը Ադրբեջանը իրար կապող ճանապարհների վերաբացման հարցն է: Տարածաշրջանի երկրների մի մասի մոտ կա այն ընկալումը, որ այդ ճանապարհները պետք է տրամադրվեն, ելնելով պետությունների ինքնիշխանության հարգման սկզբունքից: Այսինքն, ճանապարհների վերահսկման ինքնիշխանությունը պետք է հարգվի բոլորի կողմից: Հասկանալու համար, թե ինչո՞ւ է 2020թ. նոյեմբերի 9-ի հայտարարությունը նախատեսել, որ Հայաստանի Հանրապետությունը կերաշխավորի Մեղրիով անցնող ճանապարհների անվտանգությունը, իսկ ռուսաստանյան սահմանապահ ուժերը կվերահսկեն հաղորդակցությունը (ինչը առաջացրել է Արևմուտքի անթաքույց դժգոհությունը), հարկավոր է մի անդրադարձ կատարել նախորդ հարյուր տարվա իրողություններին:

1918թ. Բաթումի պայմանագրով և 1920թ. Ալեքսանդրապոլի պայմանագրով Հայաստանն իբրև պարտված երկիր, պարտավորվում էր իր տարածքում երաշխավորել Թուրքիայից Ադրբեջան և հակառակ ուղղությամբ երթևեկությունը՝ նախ և առաջ երկաթուղով: Հայաստանի խորհրդայնացումից հետո Զանգեզուրը միացվեց Հայաստանին, իսկ Նախիջևանը և Ղարաբաղը անցան Ադրբեջանին: Չնայած, արտաքնապես նախկին ԽՍՀՄ-ն մեկ միասնական պետություն էր և տրանսպորտային ուղիների ազատ շահագործումը պետք է որ երաշխավորված լիներ իր ներսում, սակայն իրականում սկսեցին գործել խորամանկություններով լեցուն սահմանափակումներ, որոնց ամբողջական բացատրությունը մինչև հիմա էլ պարզ չէ: Օրինակ՝ նախկին Նախիջևանի ինքնավար հանրապետության ամբողջ տարածքը գտնվում էր հատուկ հսկողության տակ և Հայաստանից այնտեղ անցնելու համար անհրաժեշտ էր նախկին Պետական անվտանգության կոմիտեի սահմանապահ զորքերի կողմից տրվող միանգամյա (ոչ ավել) հատուկ թույլտվությունը: Ընդ որում, Նախիջևանի տարածքից Հայաստան մտնելու համար նման թույլտվություն չկար: Մեղրին և հարակից 43 կմ. ճանապարհները որպես սահմանամերձ գոտի նույնպես հատուկ հսկվում էին նույն սահմանապահ զորքերի կողմից: Կար բացատրություն, թե Նախիջևանի տարածքում տեղակայված են խորհրդային միջուկային միջմայրցամաքային հրթիռային զորքերի զորամասեր (լեռնային գոտիներում) և այդ պատճառով տարածքը լրացուցիչ վերահսկողության տակ է: Իրականում, սակայն, Նախիջևանի փոքրաթիվ հայերը համոզված էին, որ անվտանգության մարմինների կողմից հսկվող այդ ճանապարհների պատճառն այն է, որ Հայկական ԽՍՀ-ի քաղաքացիները ազատորեն չտարածվեն Նախիջևանի տարածքում: Ավագ սերնդի քաղաքացիները հիշում են, որ պարենային դժվարությունների բոլոր ժամանակներում նախիջևանցի ադրբեջանցիները «ապրանքային քաղցը» հագեցնում էին Երևանում ձեռք բերվող սննդամթերքով: 1988թ. Արցախյան շարժումից և նախկին ԽՍՀՄ փլուզումից սկսած բոլոր այդ ճանապարհները չեն գործել, որովհետև այդտեղով անցել է թշնամի պետությունների միջև ռազմաճակատի գիծը:

Հիմա ռուսական կողմը ավանդույթի ուժով ուզում է վերականգնել այդ ճանապարհի հանդեպ իր հսկողությունը, նկատի ունենալով, որ Մեղրիում հայ-իրանական սահմանի ամբողջ երկայնքով արդեն իսկ կանգնած են ռուսական սահմանապահ զորքեր:

Հիմա նաև Արևմուտքի երկրները խոսքով աջակցում են Հայաստանին, նրա ցանկությանը վերահսկողություն հաստատելու Մեղրիի տրանսպորտային միջանցքի հանդեպ: Հասկանալի չէ, թե երբևէ ռուսական կողմը կկարողանա՞ վերահսկողություն իրականացնել Նախիջևանի և Թուրքիայի, Նախիջևանի և Իրանի սահմաններին: Հավանաբար՝ ոչ:

Հետաքրքրական է Իրանի Իսլամական Հանրապետության տեսակետն այս հարցում: 30 տարի շարունակ Իրանը Արաքս գետի երկայնքով ճանապարհ է տվել թուրքերին և ադրբեջանցիներին միմյանց միջև անարգել հաղորդակցվելու համար: Բացի անվտանգային հարցերից սա պետք է որ նաև շատ ձեռնտու գործ լիներ: Հիմա Իրանը պաշտպանում է Հայաստանի ինքնիշխանության իրավունքը (այսինքն սահմանամերձ ճանապարհը վերահսկելու իրավունքը), սակայն միաժամանակ հիշեցնում է, որ ինքն անարգել հաղորդակցության ճանապարհ Ադրբեջանին և Թուրքիային արդեն իսկ տալիս է: Հավանաբար իրանական կողմը կուզեր, որ այս վիճակը շարունակվեր նաև հետագայում: Հետաքրքիր է, որ առ այսօր չկան տնտեսական հաշվարկներ, թե ի՞նչ և ինչքա՞ն է տեղափոխվելու Նախիջևան-Մեղրի-Բաքու երկաթուղով և օրինակ Երևան-Նախիջևան-Ջուլֆա-Թավրիզ երկաթուղային հանգույցով, երբ դրանք իրականում վերագործարկվեն: Այս դատողությունները թվում են «պարապ վախտի խաղալիք», եթե քաղաքական բանակցությունների տրամաբանությամբ չհիմնավորվի տնտեսական օգուտը, որը կարող է լինել, օրինակ նաև Հյուսիս-Հարավ միջազգային տրանսպորտային միջանցքի հզորացման արդյունքում:

Հյուսիս-Հարավ առանցքը և Հայաստանը տրանսպորտային խաչմերուկ դարձնելու հեռանկարը

Տնտեսագետ պրոֆեսոր Աշոտ Թավադյանը վերջին երկու տարիներին անցած մի քանի միջազգային գիտական համաժողովներում հետևողականորեն բարձրացնում է Կարս-Գյումրի-Երևան-Իջևան-Ղազախ ավտոճանապարհն ու երկաթուղին Թուրքիայի և Ադրբեջանի համար բացելու հարցը: Նա գտնում է, որ Հայաստանի պարտավորությունը՝ ճանապարհ տալ իր տարածքով երկու հարևաններին, կարող է իրականանալ նաև այս կերպ և սա ավելի ձեռնտու է, որովհետև ավելի վերահսկելի է, ավելի անվտանգ (նկատի ունենալով վերջին 30 տարվա մեր տրանսպորտային հաղորդակցության իրողությունները) և որ այս կերպ կխաչվեն Արևմուտք-Արևելք և Հյուսիս-Հարավ առանցքները: Հայաստանի համար Հյուսիս-Հարավ տրանսպորտային առանցքը մի կողմից դեպի Իրան, մյուս կողմից դեպի Ռուսաստան գնացող ճանապարհներն են: Բաթումը և Փոթին լիարժեքորեն բավարարում են Սև ծովով տեղափոխվող հայկական բեռնափոխադրումների պահանջները: Հայ բեռնափոխադրողները սպասում են, թե երբ կբացվի Թուրքիայի ճանապարհը դեպի Միջերկրական ծով, և այդ դեպքում մեր տնտեսության համար լրացուցիչ օգուտներ կարող են առաջ գալ: Բայց պետք է իմանալ, որ օրինակ Ռուսաստանի և Իրանի համար Հյուսիս-Հարավ առանցք ասելով այսօր առավելապես հասկանում են Աստարայով Ռաշտին կապվող երկաթուղին Ադրբեջանի հարավում և Դաղստանով անցնող ճանապարհները Ադրբեջան-Ռուսաստան սահմանին: Այդ անցակետում օրական կարող է սպասարկվել մինչև 1600 միավոր մեքենա: Վրաստանը Ռուսաստանին կապող Վերին Լարսի անցակետում օրական սպասարկվում է մինչև 1400 միավոր տեխնիկա: Հայաստանի այսօրվա կարողությունը իր տարածքով բաց թողնել տրանսպորտային միջոցներ կազմում է մոտ 980-1000 մեքենա: Մնացածը Թուրքիայից և Իրանից մտնող մեքենաներն են: Այս պայմաններում երկու անցակետերն էլ տեսանելի հեռանկարում ունեն հնարավորություն մեծացնելու իրենց թողունակությունը: Սակայն պարզ է, որ եթե մոտակա տարիներին Ռուսաստան-Արևմուտք առճակատումը շարունակվի և Նորվեգիայից մինչև Սև ծով սահմանները փակված մնան, Թուրքիայով և Հարավային Կովկասով անցնող ճանապարհները սկսելու են ծառայել Հյուսիս-Հարավ առանցքին, որն, ինչպես հայտնի է, հիմնականում նպատակ ունի իրար կապել Ռուսաստանը իրանական հարավային նավահանգիստներին: Մեր տնտեսագետները վերջին տարիներին ուժգնորեն, բայց առայժմ անօգուտ բարձրաձայնում են Աբխազիայով անցնող երկաթուղին վերագործելու հրամայականը: Եթե այդ երկաթուղին բացվի և օրինակ Մոսկվան Թեհրանին կապող անարգել երկաթուղային հաղորդակցություն ստեղծվի, ապա դրանից կշահեն նախ և առաջ Իրանի, Հայաստանի և միգուցե Վրաստանի տնտեսավարողները: Համենայն դեպս, աշխարհաքաղաքական նոր փոխատեղումները, որոնք ակտիվորեն տեղի ունեն մեր օրերում թելադրում են վերստին հայացք գցել այդ խնդրին: Պետք է գտնվեն շահագրգիռ տնտեսական և աշխարհաքաղաքական փաստարկներ, համոզելու համար այդ ճանապարհին տիրող բոլոր ինքնիշխան սուբյեկտներին բանակցությունների սեղանի շուրջ նստեցնելու համար: Բոլորն էլ հասկանում են, որ եթե այդ երկաթուղային ճանապարհը բացվի Հարավային Կովկասի համար, տնտեսության և բնակչության կենսամակարդակի էական բարելավում կլինի: Սա միակ հնարավորությունն է թուլացնելու մեր տնտեսության կախվածությունը Ադրբեջանի ճանապարհներից, որոնք նա մեզ կարող է դժկամորեն առաջարկել:

Ինչպե՞ս համադրել անհամադրելի թվացող շահերը

Ադրբեջանցիները սպառնում են Հայաստանին բացել ճանապարհները Թուրքիայի և Նախիջևանի հետ իրենց կապվելու համար: Ադրբեջանցիները հայերին համոզելու համար նույնիսկ ասում են, թե հայ-ադրբեջանական ճանապարհների բացմանը կարող է դեմ լինել Վրաստանը, որովհետև նրա ազդեցությունը կփոքրանա, երբ Հայաստանի համար իրականում մեծանա Թուրքիայի և Ադրբեջանի ճանապարհների գրավչությունը: Իրանը կուզենար իր տնտեսական ազդեցությունը մեծացնել Հարավային Կովկասում և ունենալ որակյալ բաց ճանապարհներ Հայաստանի և Վրաստանի միջոցով դեպի Սև ծով: Իրականում տրանսպորտային լոգիստիկ ներուժի մեծացման հարցը Հարավային Կովկասում մերօրյա բանակցային թոհուբոհի մեջ գնալով ավելի կարևոր է դառնում: Այդ հարցերը քննարկվում են «3+3» ձևաչափում: Իրականում Արևմուտք-Արևելք ռազմավարական առանցքը, եթե անցնի Հայաստանով, ուժեղացնելու է Թուրքիայի, Ադրբեջանի և Կենտրոնական Ասիայի երկրների միջև մեծացող հաղորդակցությունների ծավալը: Եվրասիական տարածքի մեծացող տնտեսական կարիքները թելադրելու են Հյուսիս-Հարավ առանցքի զարգացմանն ուղղված քայլեր: Եթե Հայաստանը շարունակի վերարտահանման ասպարեզում վերջին երկու տարվա ձեռք բերած ծավալները մեծացնել, ապա նրա նշանակությունը Ռուսաստանի համար կարող է միայն մեծանալ: Եվ ահա այստեղ է, որ Արևմուտք-Արևելք և Հյուսիս-Հարավ առանցքների համադրությունը և ներդաշնակությունը Հարավային Կովկասի նման բարդ ու խճճված տարածքում կարող է իրատեսական դառնալ:

Ամեն դեպքում, եթե հաջողվի այս նախաձեռնություններին այնպիսի հնչողություն տալ, որ դրանք գրավիչ դառնան Արևմուտքի համար Թուրքիայով դեպի Կենտրոնական Ասիա անարգել տարածվելու համար, իսկ Ռուսաստանի համար՝ Հյուսիս-Հարավ հզորացող առանցքը զարգացնելու, Հայաստանը իսկապես փակուղային և պարտված երկրից զարգացող տրանսպորտային հանգույցի կարող է և վերածվել: Մենք բազմիցս կրկնել ենք և հիմա էլ հորդորում ենք՝ նախ և առաջ եվրասիական տնտեսական տարածքի մեր փորձագետ գործընկերներին հայ մասնագետների հետ համատեղ թվերի լեզվի վերածել այս զարգացումների ընդհանուր տեսական պատկերացումները: Այլապես լոկ քաղաքական հայտարարությունները (նույնիսկ ամենաբարի մտքով արվող) ընդունվելու են կասկածանքով և դիտարկվելու են իբրև սպառնալիք:

Հայերեն Русский

Հրանտ-Լեոն Ռանոսը պաշտոնապես տեղափոխվեց «Կայզերսլաուտերն»

Երվանդ Քոչարի թանգարանը շնորհակալագիր հանձնեց «Արմենպրես»-ին և այլ գործընկերների կառույցի կողքին լինելու համար

Հայաստան են ժամանել Հյուսիսային Եվրոպա-Բալթյան երկրներ համագործակցության ձևաչափի խորհրդարանների ղեկավարների գլխավորած պատվիրակությունները

Վարչապետը ներկայացրեց սահմանազատումը հյուսիսային հատվածից շարունակելու պատճառը

Հայաստանը՝ հին բաբելոնյան արձանագրություններից մեկում. բրիտանացի գիտնականը ներկայացրեց բացառիկ նմուշ

Մեր խնդիրն առաջին հերթին չվնասելն է. Փաշինյանը՝ գերիների վերադարձի համար ջանքերի մասին

Կայացել է Հայաստանի 4-րդ շրջանի Համընդհանուր պարբերական դիտարկման զեկույցի քննարկումը

Մենք փրկիչներ չենք փնտրում և չենք գտել. ԱԳ նախարարը՝ Հայաստան-ԱՄՆ նոր փաստաթղթի մասին

Հայաստան կժամանի Ղրղզստանի ԱԳ նախարար Ժեենբեկ Կուլուբաևը

Կառավարությունը քննարկում է տարբերակված ավելացված արժեքի հարկի համակարգ ունենալու հարցը