Երևանում՝ 11:07,   25 Ապրիլ 2024

Ճիշտ պատրաստված գործիքները տարիների ընթացքում ավելի լավն են դառնում. երաժշտական գործիքների վարպետ Մարտին Երիցյան

Ճիշտ պատրաստված գործիքները տարիների ընթացքում ավելի լավն են դառնում. 
երաժշտական գործիքների վարպետ Մարտին Երիցյան

ԵՐԵՎԱՆ, 1 ՄԱՐՏԻ, ԱՐՄԵՆՊՐԵՍ: Վինագործ-վարպետների ընտանիքից Մարտին Երիցյանը 60 տարվա աշխատանքային գործունեության ընթացքում 600-ից ավելի երաժշտական գործիք է պատրաստել: Նրա ջութակները, թավջութակները, ալտերը իրենց մաքուր ու գեղեցիկ հնչողությամբ գրավել են ոչ միայն Խորհրդային Միության երկրների, այլև ԱՄՆ-ի և Եվրոպայի երաժշտասերներին: «Արմենպրես»-ի թղթակցի հետ զրույցում Մարտին Երիցյանը պատմել է ստեղծագործական գործունեության, լարային երաժշտական գործիքների առանձնահատկությունների մասին:

-Պարոն Երիցյան, ձեր հայրը` Շահեն Երիցյանը, երաժշտական գործիքներ պատրաստող հայտնի վարպետ էր. նա՞ է ձեզ ոգեշնչել շարունակել իր գործը:

-Հայրս 1925 թվականին Հունաստանից եկավ Հայաստան: Նա Աթենքում երաժշտական գործիքներ` հիմնականում ջութակներ էր պատրաստում: Հայրենիք գալուց հետո  տեղի ժողովրդական գործիքներ պատրաստող այլ վարպետների և իր աշակերտների հետ հիմնադրեց արհեստանոց, որտեղ պատրաստում էին կիթառներ,  ժողովրդական գործիքներ` թառ, քամանչա և այլն:  Հայրս հիմնականում եվրոպական գործիքներ էր պատրաստում` ջութակ, ալտ, թավջութակ և այլն: Արհեստանոցը բավականին երկար տարիներ արտադրեց բազմաթիվ գործիքներ, որոնք նպաստեցին Հայաստանում երաժշտական կատարողական արվեստի զարգացմանը: Հորս վարպետ լինելը հնարավորություն էր, որ ես դառնամ նրա գործի շարունակողը:

-Դուք նաև ջութակահար եք: Գործիքին տիրապետելն օգնո՞ւմ է ավելի լավ պատրաստել այն:

-Հիշում եմ, երբ սովորում էի, եկավ շրջան, որ շատ զայրացած էի ու չէի ցանկանում շարունակել նվագել, այդ ժամանակ հայրս ասաց, որ առաջին հերթին պետք  է լավ ջութակահար դառնալ, նոր՝ ջութակի լավ վարպետ: Ավարտեցի Երևանի Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիան, այնուհետև` ասպիրանտուրան: Ավարտելուց անմիջապես հետո ընդգրկվեցի Հայաստանի ֆիլհարմոնիայի կվարտետում՝ որպես երկրորդ ջութակահար: Կվարտետը 1969 թվականին Բրյուսելում մասնակցեց թագուհի Եղիսաբեթի անվան երաժշտական միջազգային մրցույթին` զբաղեցնելով չորրորդ տեղը: Դա մեծ առաջընթաց էր մեզ համար: Այնուհետև համերգային շրջագայություններ ունեցանք Ռուսաստանում, Լեհաստանում, Ֆրանսիայում: Հայ և եվրոպացի կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները հնչեցրել ենք նաև Իտալիայի գրեթե բոլոր քաղաքներում:  Այդ շրջագայությունների շնորհիվ տարբեր երկրներում հաղորդակցվեցի տեղի ջութակի վարպետների հետ,  ծանոթացա երաժշտական գործիքների պատրաստման նոր մեթոդներին, մոտեցումներին ու շատ բան սովորեցի: Ես շատ կապված եմ իմ գործիքներին ու կյանքս եմ նվիրել դրանց պատրաստմանը: Նվագելն ինձ համար պարզապես հոբի էր: Ըստ իս` մարդու կյանքի նպատակը պետք է լինի ստեղծագործելը, կատարելագործվելը: Մինչ օրս մեծ բավականություն եմ ստանում իմ գործից:

- Առաջին գործիքը, որը պատրաստել եք, ջութա՞կն էր:

-Այո: Մեկնել էինք Ռուսաստան՝ շրջագայության, և ես այն վերցրել էի ինձ հետ, կարողացա վաճառել: Հետո սկսեցի նորանոր գործիքներ պատրաստել: Դրանց թիվը գնալով աճեց: Խորհրդային Միության տարիներին Մոսկվայի պետական հավաքածուի համար ամեն տարի 12 գործիք էի պատրաստում: Ընդհանուր առմամբ մոտ 600 գործիք եմ ստեղծել`ջութակներ, ալտեր, թավջութակներ, կիթառներ, քանոններ, երկու վիոլա-պոմպոզա և այլն: Երաժիշտները տեսնում էին, որ իմ գործիքները շատ լավ են հնչում, որակյալ են, և պատվերները չէին դադարում:

-Ի՞նչ փայտից, լարից պետք է պատրաստված լինի երաժշտական գործիքը լավ հնչելու համար:

-Առաջին հերթին կարևոր է վարպետի մոտեցումը.  չէ՞ որ նա է ընտրում փայտը: Հիմնականում օգտագործում ենք եղևնու փայտը: Եղևնիները բազմատեսակ են, վարպետն է կողմնորոշվում, թե դրանցից որն է լավագույնը:

Լինելով երաժիշտ` առաջին հերթին ես եմ ստուգում գործիքը: Իմ պատրաստած երաժշտական գործիքներով նվագել են ջութակահարներ Ժան Տեր-Մերկերյանը, Արտաշես Մկրտչյանը, որոնց կարծիքը լսելով` հասկանում էի, թե տվյալ գործիքն ի՞նչ թերություններ ունի, և ինչպե՞ս է պետք ավելի լավացնել դրա ձայնը:

-Որակյալ գործիքը լավ պահելու դեպքում քանի՞ տարի կարող է ապրել:

-Իտալական դասական գործիքները 300-350 տարվա գործիքներ են:

Ճիշտ պատրաստված ժամանակակից գործիքները տարիների ընթացքում ավելի լավն են դառնում, եթե սխալ են պատրաստված, առաջին իսկ օրվանից վատ են հնչելու ու չեն հնչի, եթե լավ վարպետը չմիջամտի:

-Աշխատելիս երաժշտություն լսո՞ւմ եք:  Եթե այո, ի՞նչ ստեղծագործություններ եք նախընտրում:

- Սիրում եմ Բախի, Մոցարտի, Բեթհովենի, Հայդնի ստեղծագործությունները: Երբեմն նաև ժամանակակիցների գործերն եմ լսում: Նրանք ինձ հոգեպես բավարարում են:

- Կա՞ մի երաժիշտ, որի համար կցանկանայիք գործիք պատրաստել:

- Անգլիացի ալտահար Սայմոն Ջոնսը Բախի երաժշտությունը կատարելու համար խնդրեց, որ ես իր համար հինգ լարանի ալտ պատրաստեմ: Ամեն համերգի ժամանակ նա հանդիսատեսին ցույց է տալիս գործիքն ու նշում, որ այն Մարտին Երիցյանն է պատրաստել, նա ներկայացնում է  հինգ լարանի ալտի առավելությունները չորս լարանի ալտի համեմատ: Բախի գործերի ձայնապնակը թողարկելուց հետո Ջոնսը երկու օրինակ ուղարկել էր ինձ: Դրանց վրա գրված է. «Նվագվում է Մարտին Երիցյանի պատրաստած վիոլա պոմպոզա անունով գործիքով` հինգ լարանի ալտ»:

-Ձեր գործիքները տարբերանշան ունե՞ն:

-Իտալացիների օրինակով եմ առաջնորդվում և գործիքի վրա գրում եմ. «Մարտին Երիցյան`  որդին Շահենի: Պատրաստված է Երևանում, այսինչ թվականին»: Դա գրում եմ լատիներեն:  Տարբերանշանը գործիքը ճանաչելու հիմնական միջոցն է, բայց կան փորձագետներ, որոնք անգամ հեռավորությունից տեսնելով գործիքը, հասկանում են, թե այն որ վարպետի աշխատանքն է: Դա տարիների փորձի արգասիքն է:

- Մեր օրերում պատվերները շա՞տ են:

-Վերջերս 39-րդ թավջութակը պատրաստեցի: Մեր հրաշալի երաժիշտ Վահրամ Սարաջյանն այդ գործիքով Երևանում համերգ նվագեց: Ամբողջ դահլիճը հիացած էր ոչ միայն նրա կատարմամբ, այլև գործիքի հնչողությամբ: Սարաջյանը թավջութակը տարավ ԱՄՆ: Հիմա կան պատվերներ, բայց ինտենսիվ աշխատելու հնարավորություն այս պահին չկա. մի քիչ հոգնածություն, նյութի պակաս և այլն, բայց կարծում եմ, որ ամռանը կավարտեմ պատվերները: Ինձ օգնում է փոքր տղաս` Կարենը, ով մանրակրկիտ աշխատանք է տանում, մեծ որդիս` Տիգրան Երիցյանը, նույնպես գործիքներ է պատրաստում: Նա հիմա Իսպանիայում է:

Գիտեք` ի՞նչն է ամենալավը. որ, հորիցս ժառանգելով երաժշտական գործիքներ պատրաստելու արհեստը, կարողացել եմ շարունակել նրա գործը: Հայաստանում հազարավոր նկարիչներ, քանդակագործներ, երաժիշտներ կան, իսկ  երաժշտական գործիքներ պատրաստող վարպետները շատ քիչ են: Վերջերս Մերուժան Սիմոնյանը հրատարակեց Երիցյան ընտանիքի չորս  վարպետներ Շահենի, Հակոբի, Սամվելի և իմ մասին պատմող գիրքը: Իսկապես հաճելի է:

Զրուցեց Անժելա Համբարձումյանը


Բաժանորդագրվեք մեր ալիքին Telegram-ում






youtube

AIM banner Website Ad Banner.jpg (235 KB)

Բոլոր նորությունները    


Digital-Card---250x295.jpg (26 KB)

12.png (9 KB)

Գործակալության մասին

Հասցե՝ Հայաստան, 0002, Երեւան, Սարյան փող 22, Արմենպրես
Հեռ.՝ +374 11 539818
Էլ-փոստ՝ [email protected]